Blogeja on jatkettu liitteellä, jonka tarkoitus on valaista syitä, joiden
vuoksi on myös nykytieteen perusteiden uudistamisen kannalta olennaista ottaa
selkeän materialistinen ja tietyssä, perustavassa, mielessä atomistinen
lähtökohta, kun rakennetaan se YHTENÄISTEORIA, joka jo yli 100 vuotta on ollut
tekeillä.
Karl Marx:
Demokritoksen ja Epikuroksen luonnonfilosofian ero
TOINEN LUKU:Atomin kvaliteetit
On atomin käsitteen kanssa ristiriidassa, että atomilla olisi ominaisuuksia,
sillä kuten Epikuros sanoo, jokainen ominaisuus on muuttuvainen, mutta atomit
eivät muutu.
Nyt vain on aivan yhtäläisen välttämätön johtopäätös, että niille on annettava
niitä, kun näet repulsiossa monilukuisten atomien, jotka ovat aistimellisen
tilan toisistaan erottamat, täytyy välttämättä olla välittömästi toisistaan ja
puhtaasta olemuksestaan eroavia, so. niillä on oltava kvaliteetteja. Tästä
syystä en ota seuraavassa kehittelyssä lainkaan huomioon Schneiderin ja
Nürnbergerin väitettä, että ”Epikuros ei ole antanut atomeilleen kvaliteetteja,
vaan Diogenes Laertioksen esittämässä Herodotos-kirjeessä pykälät 44 ja 54 ovat
vaivihkaisia lisäyksiä.”
Jos näin olisi, niin miten pystyttäisiin kumoamaan Lucretiuksen ja
Plutarkhoksen, itse asiassa kaikkien Epikurosta selittäneiden todistukset? Sitä
paitsi Diogenes Laertios ei mainitse atomien kvalitetteja kahdessa, vaan
kymmenessä pykälässä, nimittäin pykälissä 42, 43, 44, 54, 55, 56, 57, 58, 59 ja
61. Mainittujen arvostelijoiden perustelu, että ”he eivät voisi tietää, miten
atomin kvaliteetit pitäisi yhdistää sen käsitteeseen”, on perin lattea.
Spinozan mukaan tietämättömyys ei ole argumentti. Jos itse kukin vain viivaisi
antiikin kirjoittajilta yli kohdat, joita hän ei ymmärrä, päädyttäisiin tuota
pikaa tabula rasaan! Kvaliteettien kautta atomi saa olemassaolon, joka on
ristiriidassa sen käsitteen kanssa; se tulee esitetyksi ulkoistuneena,
olemuksestaan erotettuna olemisena. Juuri tämä ristiriita muodostaa Epikuroksen
pääasiallisen mielenkiinnon kohteen.
Niinpä, heti kun hän on olettanut atomille jonkin ominaisuuden ja siten tehnyt
päätelmän atomin materiaalisesta luonteesta, hän saman tien vastaolettaa
[kontraponiert] määreitä, jotka hävittävät tämän ominaisuuden sen omalla
alueella ja saattavat sen sijaan voimaan atomin käsitteen. Hän siis määrittelee
kaikki ominaisuudet siten, että ne ovat itsensä kanssa ristiriidassa.
Demokritos sitä vastoin ei koskaan tarkastele atomin ominaisuuksia suhteessa
siihen itseensä eikä liioin ota kohteekseen niissä piilevää käsitteen ja
olemassaolon välistä ristiriitaa. Hänen koko mielenkiintonsa suuntautuu
pikemminkin kvaliteettien ja niiden pohjalta muodostuvan konkreettisen luonnon
keskinäisen suhteen selvittämiseen. Ne ovat hänelle pelkästään ilmiömaailman
moninaisuutta selitettäessä tarvittavia hypoteeseja.
Niinpä atomin käsitteellä ei ole mitään tekemistä niiden kanssa. Jotta saisimme
väitteemme todistetuksi, on kaikkein ensin tarpeen tuoda selvyyttä
lähdetietoihin; ne näet näyttäisivät olevan ristiriidassa keskenään. De
placitis philosophorum -tekstissä sanotaan: ”Epikuros väittää, että atomeille
kuuluvat nämä kolme seikkaa: koko, muoto, paino. Demokritos oli puhunut vain
kahdesta, koosta ja muodosta; Epikuros lisäsi niihin kolmantena painon.”
Sama kohta löytyy sanatarkasti toistettuna Eusebiokselta hänen Praeparatio
evangelicastaan. Sama tulee vahvistetuksi myös Simplikioksen ja Filoponoksen
todistusten kautta, joiden mukaan Demokritos oletti atomeille vain koossa ja
muodossa esiintyviä eroja. Sen sijaan aivan vastakkaisella kannalla on
Aristoteles, joka Syntymisestä ja häviämisestä -teoksensa ensimmäisessä
kirjassa toteaa Demokritoksen antaneen atomeille erilaisia painoja.
Toisessa kohdassa Aristoteles jättää avoimeksi (Taivaasta, I kirja), postuloiko
Demokritos atomeille painon vai ei; hän näet sanoo: ”Tällöin mitkään kappaleet
eivät ole yksinkertaisesti kevyitä, jos niillä kaikilla on painavuutta, tai jos
niillä on keveyttä, mikään niistä ei ole painava.”
Ritter hylkää teoksessaan Geschichte der Philosophie [Filosofian historia] Aristoteleen
arvovaltaan nojautuen Plutarkhoksen, Eusebioksen ja Stobaioksen tiedot;
Simplikioksen ja Filoponoksen perusteluja hän ei tarkastele.
Katsomme nyt, ovatko nämä kohdat itse asiassa kovinkaan pahasti keskenään
ristiriidassa. Äskeisissä sitaateissa Aristoteles ei puhu atomin kvaliteeteista
ex professo [asiantuntijan ominaisuudessa]. Sen sijaan Metafysiikan (8)
seitsemännessä kirjassa sanotaan: ”Demokritos olettaa atomeihin kolme eroa.
Perustana oleva kappale on materiansa puolesta yhtä ja samaa, mutta eriytyvä
muotoa tarkoittavan ῥυσμός:n [rhysmos], asentoa tarkoittavan τροπή:n [tropê] ja järjestystä
tarkoittavan διαθιγή:n [diathigê] puolesta.”
Tästä kohdasta havaitaan oitis, että painoa ei mainita Demokritoksen atomien
ominaisuutena. Edelleen, hajallaan sijaitsevilla, tyhjyyden toisistaan erillään
pitämillä materian palasilla täytyy olla tietyt muodot, ja ne johdetaan aivan
ulkoisesti avaruudellisesta tarkastelusta.
Vielä selvemmin tämä käy ilmi seuraavasta kohdasta Aristoteleella: ”Mutta
Leukippos ja hänen oppilaansa Demokritos sanovat elementtien olevan täysi ja
tyhjä ... Nämä ovat heidän mielestään olevaisen aineelliset syyt. Ja kuten ne,
jotka asettavat yhden perustavan substanssin ja sanovat kaiken muun syntyvän
sen vaihteluista sekä olettavat näiden vaihteluiden prinsiipeiksi harvan ja
tiheän, samalla tavalla myös nämä ilmoittavat elementtien erottavien tekijöiden
olevan muiden syitä.
Näitä erottavia tekijöitä on heidän mukaansa kolme eli ῥυσμός [rhysmos,
muoto] διαθιγή [diathigê, järjestys] ja τροπή [tropê, asento], sillä ... A
eroaa N:sta muotonsa puolesta, AN NA:sta järjestyksen ja Z N:sta asentonsa
puolesta.”
Tästä tekstikohdasta näkyy täydellisen selvästi, että Demokritos tarkastelee
atomien ominaisuuksia vain suhteessa ilmiömaailman erojen muodostumiseen, ei
suhteessa atomiin itseensä. Seurauksena on edelleen, ettei Demokritos ole
erityisesti korostanut painoa atomien oleellisena ominaisuutena; se on hänelle
itsestään selvä asia, koska kaikella aineellisella on paino. Samoin ei myöskään
koko ole hänelle perustava kvaliteetti. Se on aksidentaalinen [satunnainen]
määre, joka on annettu atomeille jo muodon mukana. Demokritosta kiinnostaa
pelkästään figuurien eroavuus, sillä mitään muuta ei muotoon, asentoon ja
ryhmitykseen sisälly.
Jos taas koko, muoto
ja paino liitetään yhteen siten kuin Epikuros tekee, niin ne ovat eroja
atomeissa sinänsä, ja muoto, asento ja järjestys ovat tällöin eroja, jotka ne
saavat ollessaan suhteessa muuhun.
Näin me löydämme Demokritokselta pelkästään hypoteettisia määrityksiä
ilmiömaailman selittämistä varten, kun taas Epikuroksella tulevat esiin itsensä
periaatteen seuraukset.
Seuraavaksi tarkastelemme yksityiskohtaisemmin, millä tavoin Epikuros määrittää
atomien ominaisuudet. Ensinnäkin atomeilla on koko. Toisaalta koko
kuitenkin negeerataan. Atomeita ei nimittäin ole minkä kokoisia tahansa, vaan
niiden koon on oletettava vaihtelevan tietyissä puitteissa.
Tosiaankin, niiden luonnehdintaan kuuluu vain suuren negaatio, siis pienuus,
eikä kyse ole minimistä, kun näet sellainen määre olisi puhtaan avaruudellinen,
vaan äärettömän pienestä, mikä ilmentää ristiriitaa.
Siksi Rosinius kääntää notaatioissaan Epikuroksen fragmentteihin erään kohdan
väärin ja jättää erään toisen täysin huomiotta, kun hän sanoo: ”Hujusmodi autem
tenuitatem atomorum incredibili parvitate arguebat Epicurus, utpote quas nulla
magnitudine praeditas ajebat, teste Laertio X,44.” [Mutta tällä tavalla
Epikuros todisteli uskomattoman pienien atomien vähäkokoisuutta: väittämällä
ettei niille ole annettu suuruutta ollenkaan; todisteena Laertios X,44.]
En nyt aio piitata siitä, että Eusebioksen mukaan vasta Epikuros olisi
olettanut atomit äärettömän pieniksi, ja Demokritos puolestaan postuloinut myös
aivan valtavia, Stobaioksen mukaan jopa maailman suuruisia atomeja. Tämä on
näet ensinnäkin ristiriidassa Aristoteleen todistuksen kanssa, ja toiseksi
Eusebios tai pikemminkin hänen lainailemansa aleksandrialainen piispa Dionysios
päätyy ristiriitaan itsensäkin kanssa, kun nimittäin samaisessa kirjassa
sanotaan, että Demokritos esitti luonnon prinsiipeiksi jakamattomat, järjen
avuin havaittavat kappaleet.
Selvää joka tapauksessa on, ettei Demokritos kohota ristiriitaa
tietoisuuteensa; se ei askarruta häntä, kun taas Epikuroksella se muodostaa
hänen mielenkiintonsa pääasiallisen kohteen. Epikuroksen atomien toinen
ominaisuus on muoto. Mutta tämäkin määre on ristiriidassa atomin käsitteen kanssa,
ja sille täytyy asettaa vastakohta.
Abstrakti yksittäisyys on abstraktia itsesamuutta, ja niin ollen muodotonta.
Niinpä atomien muotoeroja on mahdotonta lähemmin määritellä; ääretöntä määrää
niitä kuitenkaan ei ole. Pikemminkin muotoja, joiden kautta atomit eroavat
toisistaan, on olemassa jokin tietty ja äärellinen määrä. Tästä seuraa
itsestään selvänä seikkana, että erilaisia muotoja ei ole yhtä paljon kuin
atomeja, kun taas Demokritos olettaa äärettömän paljon muotoja.
Jos jokaisella atomilla olisi oma erityinen muotonsa, täytyisi olla olemassa
äärettömän suuria atomeja, sillä niiden luonteeseen kuuluisi silloin ääretön
erottuvuus, kaikista muista eroaminen, siten kuin Leibnizin monadeihin.
Leibnizin väite, ettei ole olemassa kahta samanlaista oliota, tulee siis
käännetyksi päinvastaiseksi, ja kun muodoltaan samanlaisia atomeja on olemassa
äärettömästi, niin ilmeisesti muodon määre nyt taas negeerataan, sillä jos
muoto ei enää eroa muista, ei se olekaan muoto. Erittäin tähdellistä on viimein
se, että Epikuros ottaa kolmanneksi kvaliteetiksi painon.
Painopisteessä materialla on ideaalinen yksittäisyys, joka muodostaa yhden
atomin perusmääreistä. Kun siis atomit on saatu siirretyksi havainnollisen
ajattelun maailmaan, täytyy niiden olla myös painollisia.
Nyt vain painokin on avoimesti ristiriidassa atomin käsitteen kanssa. Sehän on
materian yksittäisyyttä ideaalisena pisteenä, joka sijaitsee sen [materian]
ulkopuolella. Ja kun atomikin on juuri yksittäisyyttä, on se kuin erillisenä
olemassaoleva painopiste.
Niinpä paino on olemassa Epikurokselle vain painon eroavuutena, ja atomit ovat
taivaankappaleiden kaltaisia substantiaalisia painopisteitä.
Kun tätä sitten sovelletaan konkretiaan, niin seikat, joita vanha kunnon
Brucker piti peräti ihmeellisinä ja jotka Lucretius vahvistaa, nimittäin että
maalla ei ole keskusta jota kohti kaikki pyrkisi ja että ei ole olemassa mitään
antipodeja [maan toisen puolen asukkaita], muuttuvat itsestäänselvyyksiksi.
Edelleen, koska paino liittyy vain muista erilliseen, siis ulkoistuneeseen ja
ominaisuuksilla varustettuun atomiin, on täysin ymmärrettävää, että siellä
missä atomeja ei ajatella niiden moneuden ja keskinäisten erojen kannalta, vaan
ainoastaan suhteessa tyhjyyteen, painon määre jätetään pois. Siksi kaikki
atomit, miten paljon ne massaltaan ja muodoltaan eroavatkin toisistaan,
liikkuvat tyhjän tilan halki samalla nopeudella.
Epikuros siis operoi painolla vain repulsion ja sen tuloksena syntyneiden
kokonaisuuksien piirissä, mikä on antanut aiheen väittää, että paino hänen
mukaansa kuuluisi vain atomien yhteenkokoutumille, ei niille itselleen.
Jo Gassendi ylisti Epikurosta siitä, että tämä oli pelkin järjen keinoin
päätynyt ennakoimaan havaintoa, jonka mukaan kaikki kappaleet, myös painoltaan
ja massaltaan toisistaan suuresti eroavat, liikkuvat kuitenkin yhtä nopeasti
pudotessaan ylhäältä alas.
Jukka Heiskanen
Nuoren Marxin luonnonflosofa ja sen ekologiset seuraukset
”Liike on siis pysyvyyttä perustavampaa. Juuri tästä juontuu Marxin tunnettu, metodologisesti
merkittävä piirre – josta edellä on jo puhuttu – että hän tarkasteli maailmaa
ensi sijassa prosessien, ei niinkään kiinteiden muodostumien koostumana. Tämä ei
tietenkään tarkoita, että maailman enemmän tai vähemmän pysyvät, oliomaiset puolet kiistettäisiin; siten kuin Schelling piti niitä
pyörteinä virrassa, ohimenevinä mutta kuitenkin olemassa olevina, siten myös
Marx epäilemättä ajattelee. Millaiseksi vakioina pysyvien ja prosessimaisesti
muuttuvien tekijöiden suhde jossain konkreettisessa kontekstissa muodostuu,
riippuu luonnollisesti siitä, mistä todellisuuden alueesta on kysymys.
Luonnosta ja kosmoksesta löytyy osia ja puolia, joiden elinaika ylittää suunnattomasti
sen, mitä voidaan rohkeimmillaankin kuvitella ihmiskunnan elinajaksi. siitä
huolimatta sekä ihmisen maailma ja ajattelu että myös luonto ovat vahvasti historiallisia
ja muuttuvia. Engels tähdensi asiaa eräissä kuuluisissa muotoiluissaan, joissa
hän korosti Hegelin roolia tämän dynaamisen näkemyksen synnyssä: ”se suuri perusajatus,
että maailma ei ole lopullisten olioiden yhdistelmä, vaan prosessien
yhdistelmä, jossa pysyväisiltä näyttävät oliot samoin kuin niistä saatavat
ajatuskuvatkin, käsitteet, muuttuvat alinomaa, syntyvät ja häviävät [...] tämä
suuri perusajatus on varsinkin Hegelistä lähtien juurtunut yleiseen
tietoisuuteen” (VT 6, 429/MeW 21, 293).
”Dialektinen filosofia ei pidä mitään lopullisena, ehdottomana, pyhänä. se
näkee kaikessa väistämättömän katoavuuden leiman eikä tunne mitään muuta
pysyvää kuin keskeytymättömän
syntymis- ja häviämisprosessin”. (Mt., 401/267.)
Marx edelleen:
Lopuksi, kun aika Epikuroksen mukaan on vaihtumista vaihtumisena, ilmiön
heijastumista itseensä, niin ilmenevä luonto tulee oikeutetusti esitetyksi
objektiivisena ja
aistihavainnosta tehdään oikeutetusti konkreettisen luonnon reaalinen kriteeri
siitä
huolimatta, että atomi, sen perusta, on tarkasteltavissa vain järjen keinoin
(De 107/
eB 1, 296)(x). nämä eidôlat ovat luonnonolioiden muotoja, jotka niiden
pintoina ikään kuin hilseilevät niistä irti ja siirtävät ne ilmiömaailmaan.
näitä olioiden muotoja virtaa jatkuvasti niistä pois, ne tunkeutuvat aisteihin
ja aiheuttavat juuri siten objektien ilmenemisen. niinpä kuunneltaessa luonto
kuuntelee itse itseään, haistettaessa se haistaa itse itseään, katseltaessa se
näkee itse itsensä. näin ihmisen aistitoiminta on keskiö, jossa
luonnonprosessit heijastavat itseään kuin polttopisteessä ja leimahtavat ilmiön
valoksi.
(Mt., 108/297.)(x)
Demokritoksella tämä tulos on epäjohdonmukaisuus, koska ilmiö on hänelle vain
subjektiivinen; Epikuroksella taas kyseessä on välttämätön johtopäätös, koska
aistiminen
on ilmiömaailman heijastumista itseensä, sen ruumiillistunutta aikaa (mt.)(x).
Lopuksi aistitoiminnan ja ajan yhteys tulee esiin siinä, että olioiden
ajallisuus ja niiden ilmeneminen aisteille tulevat asetetuiksi yhdeksi ja
samaksi niissä [so. olioissa] itsessään, sillä juuri sen kautta, että
kappaleet ilmenevät aisteille, ne myös katoavat. kun nimittäin kappaleista
irtautuvat eidôla virtaavat aisteihin ja kun niillä on aistimuksen luonteensa,
ei omassa itsessään vaan ulkopuolellaan toisena luontona, niin ne eivät kerran
irtauduttuaan enää palaa takaisin, vaan hajoavat ja tuhoutuvat. (Mt.)(x)
Kun flosofisesta atomista, muuttumattomuudessaan Platonin ideoita
muistuttavasta, muusta maailmasta erillisestä substanssista, alkoi epikuroksen
käsissä kehittyä hegeliläinen Wesen, niin aistimellisen tai empiirisen tiedon
merkitys kasvoi suuresti: Epikuros teki siitä oikeutetusti (---)
totuuden ainoan kriteerin konkreettisessa luonnossa.
Samalla Epikuros säilytti atomismiin liittyneen materialismin; niinpä hän
oletti myös tietoteoriassaan ja aikakonseptiossaan
ihmisen koostuvan atomeista ja konstruoi Demokritokseen nojautuen opin olioista
ihmiseen virtaavista kuvista (eidôla).
Havaitseva subjekti on tällöin jonkinlainen ilmiöiden tiivistymä, polttopiste.
Tällainen näkemys on tietenkin modernin filosofian valossa riittämätön, ja jo Aristoteles
onnistui tuomaan mukaan sen puitteet ylittävää ainesta, kun hänen opissaan
sielu oli ruumiin muoto eli jotakin tietyn kokonaisuuden toimintaan
liittyvää, ei pelkästään sen perusosasten tai -ainesten kasautuma. kuitenkin
myös modernissa katsannossa on vaikea kiistää, etteikö ihminen kaikkine
tietoisuuksineenkin olisi luonnon osa, kun kerran luonto on hänet synnyttänyt
ja hän viettää koko elämänsä sen sisällä. Ja jos näin on, voidaan vielä
nykyäänkin tietyllä abstraktiotasolla sanoa, että kun ihminen aistii jotakin,
niin luonto siinä vain aistii itseään.
Marxin ajan saksassa Epikuroksen sensualistishenkiseen materialismiin yhtyminen
oli erittäin rohkea veto, joka osoittaa, miten vahvasti Marx jo mursi
hegeliläisyyden rajoja ja sijoittui nuorhegeliläistenkin piirissä äärimmäiselle
laidalle. näkyvistä nuorhegeliläisistä vain Feuerbach oli päätynyt yhtä
radikaalin materialistiselle linjalle. asialla on epäilemättä myös
ekologiseen suuntaan kääntyviä seurauksia. nuoresta Marxista tulee tässä vastakohta useimmille luonnontieteiden nousun
ja teollisen vallankumouksen ajan filosofeille, joilla oli taipumusta asettaa
subjekti ja objekti jyrkästi vastatusten.
Sellaisen näkemyksen ideaalityyppi on ollut tapana rakentaa Descartesin
flosofan aineksista (joista se todellakin on muodostettavissa, vaikka
historialliselta Descartesilta löytyykin myös
kompensoivia aineksia): ajatteleva ja ulottuvainen substanssi erotetaan dualistisesti
toisistaan, ja jälkimmäinen ymmärretään kone-, vaha- ym. analogioiden kautta
mekaanisten lakien hallitsemaksi ja helposti muovattavissa olevaksi, minkä
jälkeen voidaan päätellä, että ihmisten keskeisimpänä kutsumuksena on ”tulla
luonnon herroiksi ja valtiaiksi” (Descartes 2001 [1637], 158). Tämä
yksipuolinen luonnonvalloittajan asenne toistui useilla, luontoa joissain
suhteissa kunnioittaneillakin filosofeilla juuri dualistissävyisen
tietoteorian yhteydessä. Toisaalta Marxin lähipiirissä luonnon omaa arvoa
puolustamaan ryhtyi juuri Feuerbach, jonka myös tietoteoriassa edustaman,
aistimellisuuden (---) merkitystä korostaneen materialismin kanssa Marx on ainakin väljästi samoilla linjoilla.
Sikäli kuin ilmiömaailma alkoi Epikuroksella etsiä tukea atomien sijasta sen
itsensä kautta havaittavasta olemuksesta, myös sen
aktiivisuus lisääntyi. koska platoniset ideat eivät sopineet Epikuroksen
maailmankuvaan – vaikka hänen perushiukkasiinsa olikin hänen huomaamattaan
jäänyt niiden piirteitä – niin hän sulki pois eidoloiden itsenäistymisen
mahdollisuuden eli sen, että ne olisivat aistimissa käväistyään kulkeutuneet vielä
jonnekin muualle tai vaikkapa jääneet sukkuloimaan aistimien ja olioiden
välille, ja totesi sen sijaan niiden hajoavan ja katoavan. seurauksena oli,
että havaintotieto juontui pelkästään vaihtelevaisesta ilmiöiden maailmasta,
jolloin siitä itsestäänkin tuli varsin liikkuvaa. samalla esiin kohosi kysymys
tämän tiedon kantajasta, subjektista.
Mitään ruumiista erillistä sielua ei ollut, ja ruumiin osaksi ymmärretty sielu
taas koostui tunto- ja tiedostuskyvyttömistä atomeista, mikä johti oitis
ratkaistavaksi mahdottomaan dilemmaan ja sai nähtävästi aikaan, että koko asian
pohtiminen ei ollut erityisen houkuttelevaa. niinpä ei ole yllättävää, että Epikuros
paljolti mieltää empiirisen tiedon itsensä siksi produktiiviseksi
”polttopisteeksi”, jossa materiaaliset eidolat ”leimahtavat ilmiön valoksi”.
näin havainnoinnista tai sen kyvystä, ihmisen tiedostuskyvystä, tulee
dynaaminen, jotakin luovaa sisältävä kyky.118 Marx ei tässä viittaa mihinkään
tiettyyn tekstikohtaan Epikuroksella, mutta on tunnettua, että Epikuroksen
ideat selkeistä vaikutelmista (enargeia) ja esikäsitteestä (prolêpsis)
korostivat havaintojen oikean valikoinnin merkitystä ja tiedostuksen aktiivista
roolia yleensäkin. näin siis tiedostuksen muuttuvaisuus ja kehittyminen oli
seurausta ensinnäkin sen kohteiden muutoksista ja toiseksi sen omasta
sisäisestä aktiivisuudesta”
---
Tosiaankin, kun katsotaan tiivistäen Marxin väitöskirjan lukuja, joissa hän
esittää yksityiskohtaisen atomin käsitteen kritiikkinsä (luvut ii.i–ii.V; vrt.
jaksot 5.2.–5.6. yllä), havaitaan, että niissä toteutuu tietty nouseva linja,
siirtyminen yksinkertaisempien ja perustavampien seikkojen tarkastelusta
mutkikkaampiin. aluksi tutkitaan olevaisen osien olemassaolon edellytyksiä ja
keskeiseksi sellaiseksi osoitetaan osien suhteellinen itsenäisyys. samalla
osien liike osoittautuu suhteelliseksi itseliikunnaksi ja sattumat objektiivisiksi
mutta suhteellisiksi.
Hiukan ”ylemmäs”, lähemmäs monimuotoista ja värikästä konkretiaa siirrytään
todettaessa, että atomeille on tarpeen postuloida ominaisuuksia, jotka ovat
ilmiömaailmaa pysyvämpiä, joskin samalla epävakaita. näin myös ominaisuudet
suhteellistuvat. Tämän jälkeen kohoavan linjan esitys katkaistaan ja esitetään
päinvastoin muistutus sen itsensäkin suhteellisuudesta, kun näet kaikki kiinteä
ja oliomainen lopulta katoaa ”kuoleman” kitaan. samaan aikaan linjalla tosin
hiukan edetäänkin, kun tarkasteluun tulee olioiden koko kiertokulku. seuraavaksi
peruslinjalle palataan jälleen selkeämmin, ja aikaa koskevassa luvussa
tutkimuksen painopiste siirtyy substanssitasolta empiirisen todellisuuden
sisälle, kun aika itsenäistää jälkimmäistä toimiessaan sen oman olemuksen
tavoin. saman luvun loppupuolella näkökulma tarkennetaan kaikesta empiirisestä
todellisuudesta subjektiiviseen empiriaan, nimittäin aistimuksiin, jotka
todetaan luonnonprosessien ”polttopisteeksi” ja sisällöltään objektiivisiksi.
Viimeisessä, taivaankappaleita koskevassa luvussa luonto konkretisoituu ja
objektivoituu laaja-alaisemmin, kun se osoittautuu koko luonteensa ja
lainalaisuuksiensa osalta olemuksellis-yleisen ja empiiris-yksittäisen
komplementaarisuudeksi, jolloin atomit käyvät tarpeettomiksi ja atomistinen
substanssioppi luhistuu.
Vaikka Marxin esitys on vaikeatajuinen, paikoitellen monitulkintainen, ehkä
joskus suorastaan hämärä ja Hegelin idealismipohjaista käsitteistöä viljelevä,
niin mitäpä muuta siinä on hahmotettu kuin luonnossa havaittavan ”korkeammalle”
suuntautuvan kehityksen, siis esimerkiksi elollisen luonnon evoluution,
ensimmäisiä flosofisia edellytyksiä, ikään kuin sen mahdollisuuden ehtoja.
Marx on suorittanut tällä alalla merkittävän työn, joka myöhemmässä marxismissa
on lähestulkoon unohdettu, kun huomiota on kiinnitetty vain esimerkiksi
väitöskirjassa esitettyihin Hegelin ja hegeliläisyyden arvioihin ja Epikuroksella
tavattavan itsetietoisuuden muodon luonnehdintoihin, jotka on nähty – sinänsä
oikein – alkupisteenä Marxin myöhemmille ihmistä ja yhteiskunnan historiaa
koskeville kehitelmille, kuten hänen ajatuksilleen ihmisestä tietyissä oloissa
”atomisoituvana”, individualismin ja egoismin valtaan joutuvana olentona.
Väitöskirjan loppukappale vahvistaa vielä kerran, että Marxin tärkeimpänä
tarkoituksena oli kehitellä luonnonflosofaa.”
Työstin otteita 30.8.20 ja muutan blogiksi, jotta sen voi linkkinä julkaista.
31.8. MK+
Näin atomien ominaisuuksien tarkastelu johtaa meidät samaan johtopäätökseen
kuin deklinaationkin tarkastelu, nimittäin siihen, että Epikuros ottaa
kohteekseen atomin käsitteessä piilevän olemuksen ja olemassaolon välisen
ristiriidan, ja on niin ollen luovuttanut meille atomistiikan tieteen, kun taas
Demokritoksella ei tapahdu itsensä periaatteen realisoitumista, vaan hän
pitäytyy pelkästään asian materiaalisessa puolessa ja kehittelee hypoteeseja
empirian tarpeita varten.