Kirja-arvio, Tarja Kallio-Tamminen
Fysiikan kestämätön keveys
Arto Annila: Kaiken maailman kvantit. Luonnontieteen maailmankuvan
tarkistus. Vastapaino 2019. 472 s.
Tämä on kirja, joka saa ajattelemaan. Tietokirjaksi se voi
herättää myös poikkeuksellisen vahvoja tunteita. Kirjoittaja ei tutkijanuransa
alussa uskonut psykologisten ja sosiologisten kysymysten liittyvän täsmällistä matematiikkaa
edellyttäviin luonnontieteisiin. Todellisuuden luonnetta pidemmälle tutkiessaan
hän kuitenkin
joutui luopumaan kuvitelmastaan – ja lopulta myös professuuristaan.
Matemaattinenkin malli edellyttää käsitteellisen tulkinnan. Vaikka todellisuus
olisi ongelmaton, ajattelemattomuus vaikeuttaa tieteen edistymistä.
Helsingin yliopiston biofysiikan professoriksi vuonna 2001
nimitetty Arto Annila otti tehtäväkseen ymmärtää ne fysiikan perusperiaatteet,
jotka selittävät myös elollisen. Sanallisen kertomuksen tasolle jäänyt Darwinin
kehitysoppi oli kirjoitettava matemaattiseen muotoon. Täsmällinen yhtälö voisi
selittää,
mitä luonnonvalinta oikeastaan
on, kenties jopa sen, miten elämä on syntynyt. Tieteenalat yhdistävän professuurin
haltijalle evoluution yhtälön etsiminen oli sopivan kunnianhimoinen
tavoite. Muutaman
vuoden haeskeltuaan Annila löysikin etsimänsä, tai enemmänkin.
Koko maailmankaikkeus, niin elollinen
kuin elotonkin, näytti noudattavan samaa kaavaa. Esiin nousi biologista
evoluutiota yleisempi säännönmukaisuus, tapahtumisen liikeyhtälö, jonka nojalla
kaikkeuden kehitys oli havainnollisesti kuvattavissa. Todellisuus saattaisikin
koostua lukemattomista vaikutuskvanteista, alkeistapahtumista, jotka aikaa ja
energiaa kuljettaessaan summautuvat vähitellen kaikenkattavaksi evoluutioksi.
Mittakaavasta
riippumatta kaikki luonnon
itsestään organisoituvat järjestelmät näyttävät noudattavan
säännönmukaisuutta, jota voidaan
kuvata pääpiirteissään samanmuotoisilla jakautumilla.
Tarjolla oli yhtenäinen selitysperusta kaikelle tapahtumiselle,
selitys itse syy-seuraussuhteelle. Annila
alkoi tiedemiehen perinpohjaisuudella tutkia yhtälönsä kattavuutta ja
perusteita. Sopiiko uusi liikeyhtälö
todella kaikkien tilanteiden kuvaamiseen,
vai löytyykö luonnosta ilmiötä, jotka eivät sen avulla selity?
Yrittäessään falsifioida tapahtumisen perusperiaatetta mitä moninaisimmissa
yhteyksissä,
biofysiikan professori astui oman
erikoisalansa ulkopuolelle. Poikkitieteellinen ja kokonaisvaltainen tutkimusote
johti kymmeniin innovatiivisiin julkaisuihin hiukkasfysiikasta kosmologiaan.
Hän ei aavistanut sitä problemaattiseksi yhteisössä, jossa oli totuttu
teoreettisen fysiikan yksityiskohtien tutkimiseen.
Evoluutiolla on suunta
Annilan havainnollisessa
kuvauksessa niin tyhjiö kuin aineelliset hiukkaset ja niistä koostuvat
rakenteet esitetään viime kädessä koostuvan erilaisissa tiloissa olevista
valokvanteista. Hän katsoo opin edustavan atomismia, mutta ei tarkoita tällä
yleisesti tunnettua Leukippoksen ja Demokritoksen atomismia, jossa hiukkaset
törmäilevät toisiinsa tyhjiössä. Termi viittaa Parmenideen holistiseen oppiin,
jossa myös tyhjiö
koostuu samoista jakamattomista
osasista, joista kaikki muukin voidaan rakentaa. Aine ja fotoneista koostuva
tyhjiö ovat pohjimmiltaan yhtä ja samaa ja ne voivat muuntua toisikseen.
Kaikkeuden kehitys on yhden ja saman substanssin evoluutiota aineesta
avaruudeksi. Tämän tarkastelutavan myötä niin painovoima kuin kaksoisrakokoekin
voidaan selittää uudella tavalla.
Avaruuden tyhjiö on meille näkymätön, koska
vastakkaisissa vaiheissa olevat fotoniparit kumoavat siinä toistensa sähkömagneettiset
voimat. Rakenteiden muuttuminen ja ajan kulku kytkeytyvät energian virtaan, mikä
on epätasapainon voimasta etenevien kvanttien virtaa. Jokainen tapahtuma on
pohjimmiltaan kvanttien kulkua. Järjestys siinä missä epäjärjestyskin seuraa
kehityksestä kohti tasapainoa. Järjestelmät yhdessä ympäristönsä kanssa
etsiytyvät kohti tasapainoa, kun kaikki energiaerot pyrkivät mahdollisimman
nopeasti tasoittumaan.
Esimerkiksi lämpötilaero, korkeusero ja tiheysero ajavat kvantit liikkeelle.
Energiaeroja voi kutsua myös kentiksi.
Tässä valossa nykytieteen näkemys
siitä, ettei evoluutiolla olisi suuntaa, on helppo nähdä virheelliseksi. Emme
ole tunnistaneet luonnonvalinnan johtoajatusta, pyrkimystä tasapainoon.
Kvanttien virrat valitsevat kaikkialla
luonnollisen kulkunsa vallitsevien voimien suuntaan. Ihminen tavoitteellisena
toimijana ei tässä eroa muusta
luonnosta. Intentionaalisuus ei liity yksinomaan tietoiseen, vaan kaikki
luonnon järjestelmät hakeutuvat tasapainoon. Otsikkoonkin nostettu ’Tieteen
maailmankuvan tarkistus’ tarkoittaa myös sitä,
että biologisen evoluution
periaatteen ymmärretään olevan sama kuin kaiken muunkin tapahtumisen.
Biosfääri on globaali
energiansiirtojärjestelmä, jossa kasvillisuus, ilmakehä ja meret kytkeytyvät
toisiinsa siten, että tasapaino voitaisiin lyhimmässä ajassa saavuttaa.
Vuosisatoja totena pidetty
klassisen fysiikan mekanistis-deterministinen maailmankuva on jättänyt jälkensä
niin tieteeseen kuin kulttuuriinkin. Newtonilaisen metodologian uskottiin
toimivan myös biologisten ilmiöiden selittämisessä. Ihmisen kehitys ja toiminta
pyrittiin pitkään palauttamaan geneettiseen determinismiin, mutta nyttemmin
epigeneettistä epädeterminismiä ei enää voi kiistää. Epigeneettinen tarkoittaa
sitä, että geenit eivät yksin määrää eliön ilmiasua. Myös ympäristö vaikuttaa
ja jopa muuttaa geenejä.
Epädeterminististä kehitystä taas ei voi periaatteessakaan
ennustaa tarkasti. Sytogenetiikan uranuurtaja Barbara McClintock löysi jo
1940-luvulta alkaen viitteitä epävakaasta perimästä, kuten hyppivistä
geeneistä, mutta kollegat suhtautuivat hänen tutkimuksiinsa epäuskoisesti, jopa
vihamielisesti.
Tiedeyhteisö, jolle
edistysaskelten varmentaminen on uskottu, havahtui vasta vuonna 1983
palkitsemaan silloin 82-vuotian edelläkävijän Nobelilla.
Yksi keskeinen syy Annilankin
tutkimusten kohtaamalle torjunnalle saattaa olla se, että uusi liikeyhtälö kuvaa
säännönmukaista, mutta silti seurauksiltaan ainutlaatuista tapahtumista.
Näin toki evoluution käsittelemisessä tuntuu luontevaltakin
ajatella, eikä voida kiistää etteikö jo kvanttimekaniikkakin olisi indeterministinen
teoria. Fysiikka on kuitenkin perinteisesti pyrkinyt ennustettavuuteen;
tutkinut tasapainossa
olevia suljettuja systeemeitä. Liikkuessaan ne vain toistavat vakioista
rataansa, jolloin niiden kehitys
on tarkasti laskettavissa. Tasapaino voidaan ilmaista täsmällisesti:
lineaarinen, euklidinen,
deterministinen, säilyvä,
kommutatiivinen ja laskettava. Niiden vastakohta on epämääräinen ja vaikeasti käsitettävä:
epälineaarinen, epäeuklidinen, epädeterministinen, jotakin joka ei säily, jossa
operaatioiden järjestystä ei voi muuttaa, ja joka ei ole ratkaistavissa.
Vakioiseen kaavaan tottuneelle tapahtumisen yhtälö on outo, koska sen
kuvaamassa todellisuudessa myös ympäristö on otettava huomioon. Tällöin mukaan
voi
tulla jotakin yllätyksellistä ja
ennakoimatonta, joka ei mahdu laskettavissa olevaan algoritmiin.
Modernin fysiikan ajan suhteen käännettävät mallit eivät monista
saavutuksistaan huolimatta kuvaa ajan etenemistä tai historian karttumista. Kun
ne eivät tunnista ajan suuntaa, ne eivät tavoita varsinaista muutosta, uutta luovaa
tapahtumista.
Kehityksen päämäärähakuisuuden huomioiva tapahtumisen liikeyhtälö
tavoittaa
luonnosta enemmän kuin pelkkää
satunnaisuutta. Kausaalisuus on teleologista.
Ontologian merkitys fysiikassa
Annila jäljittää
säännönmukaisuuden syyn siihen, että kaikki olemassa oleva koostuu samoista perusosasista,
valon kvanteista, jotka kuljettavat aikaa ja energiaa. Näin hän esittää perustavan
ontologisen teorian. Ontologia ei ole kuitenkaan muodissa abstraktia
matemaattista mallintamista suosivan nykyfysiikan piirissä. Todellisuuden
perimmäistä luonnetta ei yleensä edes kysytä, kun standardimallit eivät tarjoa
siihen selkeitä vastauksia. Yhtenäinen ymmärrettävä todellisuuskäsitys katosi
fysiikasta jo 1900-luvun
alussa suhteellisuusteorian ja
kvanttimekaniikan myötä. Erilaisten perusoletustensa takia näitä modernin fysiikan
tärkeimpiä teorioita ei ole saatu mahtumaan samaan käsitteelliseen
viitekehykseen. Abstrakti vaikeatajuisuus
onkin yleisesti tulkittu hyveeksi. Vain matemaattisen mallintamisen
asiantuntijoiden uskotaan ymmärtävän todellisuuden luonnetta – silloinkin kun
he abstraktien analyysiensä pohjalta päätyvät
yltiöpäisiin kuvauksiin avaruuden madonrei’istä tai rinnakkaisista
maailmankaikkeuksista.
Jos joku pystyisikin löytämään
tosiasioihin perustuvan selkeän ontologisen kuvauksen, joka ymmärrettävällä
tavalla kuvaisi kokonaisuuden kehitystä, asia ei etene ilman fyysikkoyhteisön
vahvistusta.
Ilman huippuluokan
asiantuntijoita ei voida puolueettomasti selvittää, kuinka pitkälle uusi
lähestymistapa kantaa. Omiin erikoisaloihinsa keskittyvät spesialistit
saattavat kuitenkin edustaa Thomas Kuhnin kuvaamaa ’normaalitiedettä’. He
pitäytyvät vallitsevaan paradigmaan, eivätkä perustavanlaatuisista ongelmista huolimatta
näe tarvetta sen uudistamiseen. Kollektiivisen epäuskon myötä oikeana pidetystä
opista poikkeavat ajatukset voidaan niitä sen tarkemmin tutkimatta naiivin
ylimielisesti ohittaa. Uudistajan osa on epäkiitollinen, vaikka tosiasioita
vastaava ehjä ja ymmärrettävä maailmankuva olisi globaalien haasteiden ratkaisemiseksi
enemmän kuin tarpeen.
Laaja-alainen, fysiikan eri osa-alueita yhdistävä kuvaus ei
luonnollisestikaan sellaisenaan mahdu nykyfysiikan standardimalleihin. Syvälle
käyvänä perusperiaatteena Newtonin alkuperäiseen toiseen liikelakiin
pohjautuvaa tapahtumisen yhtälöä on kuitenkin vaikea kumota. Mikään Annilan
valtavirrasta poikkeavassa katsantokannassa ei hänen nähdäkseen ole
ristiriidassa havaintojen kanssa. Kirjoittaja epäilemättä osaa asiansa ja
tuntee käytössä olevat teoriat perusteineen. Hän ei tyydy pelkkään matemaattiseen
mallintamiseen, vaan perää selkeää ja havainnollista käsitystä todellisesta
tapahtumisesta:
miten kaikenkattava muutos,
rakenteiden synty, elinkaari ja häviäminen voidaan olemassa olevien havaintojen
ja tietämyksen valossa parhaiten selittää. Vaikka tarkkaa matemaattista
kuvausta suosivan operationalistin voi olla vaikea ymmärtää havainnollisen
teorian maailmankuvallista merkitystä, totuutta tavoittavassa tieteessä
sellaisiakin luulisi ennakkoluulottomasti tutkittavan ja vertailtavan. Mikä
tarjolla olevista teorioista vähimmillä oletuksilla selittää kattavimman kirjon
ilmiöitä?
Tekijän havaintoja ja omakohtaisia kokemuksia valottaessaan kirja
antaa varsin lohduttoman kuvan fysiikan piirissä laajalle levinneestä
dogmatismista. Pitkällinen erikoistuminen näyttää johtaneen vaihtoehdottomiin ajattelu-
ja toimintatapoihin. Standardimallien perustavia puutteita ei ilmeisesti edes
havaita, kun tieteenfilosofisten kriteerien ja tieteenhistorian suurten
kehityslinjojen tuntemisen ei katsota kuuluvan
tarvittavan asiantuntemuksen
piiriin. Sen sijaan, että uusien tulosten ymmärtämiseksi oltaisiin valmiita tarkastelemaan
kriittisesti teorioiden perusteita, niitä tyydytään kerta toisensa jälkeen
paikkaamaan keksityillä
apuhypoteeseilla, kuten pimeällä aineella ja pimeällä energialla. Oikeassa
olemisen hybriksessä toisinajattelijat pyritään systemaattisesti vaientamaan.
Valtavirrasta poikkeava tuottelias professori sai Helsingin yliopistostakin
säästötoimiin vedoten lähteä.
Elävästi kirjoitettua teosta voi suositella kaikille modernista
fysiikasta ja maailmankuvasta kiinnostuneille. Kirjan
472 sivua tarjoavat runsaasti ajantasaista tietoa nykyteorioista, ja haastavat
samalla lukijaa myös itse ajattelemaan. Lukeminen käy vaivattomasti, kun
matematiikka, lukuisat viitteet ja kattava hakemisto on sijoitettu kirjan
loppuun. Matkan varrella lukija saa nauttia myös kompakteista tiivistelmistä ja
oivaltavan
ilmaisuvoimaisesta
kielenkäytöstä. Kosmologian standardimalliin lisätystä pimeästä aineesta ja
energiasta kerrottaessa saadaan esimerkiksi lukea, että ”avaruudesta etsitään
jotain olematonta sen sijaan että etsisimme teoriaa avaruuden olemuksesta”.
Tällöin on turha odottaakaan mitään suurempia oivalluksia, kun ”emme
varsinaisesti valaistu siitä, että pistämme pulmat pimeän piikkiin”.
Annila ei tyydy ajatukseen, että
fysiikan kehityksen myötä käsitys todellisuuden kokonaisuudesta hämärtyy käsittämättömäksi.
Hän näkee, että fyysikot ovat todellisuuskäsitystä muovatessaan paljon
vartijoita. Ihmiskunta valjastaa mittavat voimat maailmankuvansa mukaisesti.
Todellisuuskäsityksen olisi syytä vastata todellisuutta, jotta välttäisimme
katastrofaalisimmat kehityskulut. Luonnossa kaikki ilmeisestikin tapahtuu
siitä mistä aita on matalin,
missä energiaerot nopeimmin tasoittuvat. Kehityksen luontaisen suunnan tunteminen
antaa mahdollisuuden käyttää resurssejamme paremmin, mutta se ei takaa, että
vapaa energiamme tai viisautemme riittäisi tapahtumassa olevan kehityksen
hallitsemiseen.
Kun kokonaisuuden kehitys riippuu
kaikista osatekijöistään, ja tilanne tapahtumisen myötä
kaiken aikaa muuttuu, mitään yleispäteviä ennusteita, toimintaohjeita tai
ajattelun algoritmeja ei voida antaa. Hallinnan kuvitelmasta luopuminen on
välttämätöntä, jotta ymmärtäisimme kokonaisuuden kehityksen ja tulevaisuutemme
riippuvan meistä jokaisesta. Tapahtumisen liikeyhtälö herättää toivoa
osoittaessaan, että luonnon
säännönmukaisuuksia kuvaavien jakautumien reuna-alueet saattavat sisältää
yllättäviä
tasapainotiloja. Ehkä voisimme
sellaisen vielä tavoittaa voimistamalla parhaita piirteitämme kuten inhimillisyyttä,
eettisyyttä ja empatiaa. Ihmislajina meillä on vapaus toimia niin kuin
parhaaksi näemme.
Luonnonvalinta epäilemättä
kohtelee meitä ansiomme mukaan.
Tässä on uutta ajattelua kirvoittavaa pohdiskelua ja nykytieteen kritiikkiä. MK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Odotan kiinnostuksella...